مشاور کمیسیون کشاورزی و آب اتاق تهران:

نیاز به راه اندازی کشت و صنعت ها و استراتژی کشاورزی داریم

تاريخ 1396/02/13 ساعت 07:55

محصولات کشاورزی در کشور با یک برنامه ریزی مشخص باید کشت شوند، ما باید نسبت به نیازهای کشور و توان صادراتی کشت رو انجام دهیم

شاهرخ ظهیری مشاور کمیسیون کشاورزی و آب اتاق تهران معتقد است برای توسعه کشاورزی در کشور و پیشرفت در این حوزه راه اندازی کشت و صنعت ها و داشتن برنامه ریزی و استراتژی لازم و ضرروی است. او می گوید:« مشکلی که از قبل از انقلاب شکل گرفت و بعد از انقلاب ادامه پیدا کرد و تشدید شد این بود که زمین های کشاورزی در کشورمان خرد و کوچک شدند و معمولا به عنوان ارث بین فرزندان خانواده ها تقسیم شدند و این بود که برنامه ریزی های کلان از بین رفت زیرا وقتی قطعات زمین ها کوچک باشد عملا گام های بلند نمی توان برداشت. البته در این بین تعاونی های کشاورزی برای جمع شدن کشاورزان شکل گرفتند ولی خب به دلیل نگرانی مالکان زمین از مالکیت در عمل نتوانستند آن چنان که هدفگذاری بود عمل کنند و به موفقیت برسند.»

او در ادامه به اهمیت شکل گیری کشت و صنعت ها اشاره می کند و می گوید:« نمونه های بسیار موفقی از شکل گیری کشت و صنعت ها در پیش از پیروزی انقلاب و پس از آن داریم مانند کشت و صنعت روژین تاک که در سال های گذشته راه اندازی شده است و تحولات مهمی را در کشاورزی مناطق مختلف ایران به وجود آورده اند؛ این یک واقعیت است که در نبود کشت و صنعت ها ما نمی توانیم گام های بلند برای توسعه کشاورزی و مکانیزه کردن کشاورزی کشورمان برداریم. به اعتقاد من دولت باید برای راه اندازی کشت و صنعت ها یک قانون عمومی تدوین کند و مشوق هایی را در نظر بگیرد تا کشاورزان موظف شوند و بدون نگرانی نسبت به مالکیت، زمین های خود را برای شکل گیری کشت و صنعت ها تجمیع کنند؛ کشت و صنعت بهترین عامل تولید موفق است و برنامه ریزی شده در کشور هستند.»

این کارشناس کشاورزی و صنایع غذایی همچنین معتقد است نخستین اولویتی که دولت آینده باید در حوزه کشاورزی تدوین کند « کشاورزی برنامه ای» است:« یعنی کشاورزی که پشت آن استراتژی وجود داشته باشد؛ محصولات کشاورزی در کشور با یک برنامه ریزی مشخص باید کشت شوند، ما باید نسبت به نیازهای کشور و توان صادراتی کشت رو انجام دهیم؛ در این شرایط کشاورز قبل از اینکه برداشت محصول و حتی کاشت محصول را انجام دهد؛ آن را فروخته است. به دلیل نبود استراتژی و برنامه آن چه الان شاهدیم مازاد تولید بسیاری از محصولات در نقاط مختلف کشور و کمبود برخی دیگر از محصولات کشاورزی است؛ برای مثال می شنویم که اعلام می کنند در بوشهر یک میلیون و 200 هزار تن گوجه فرهنگی در زمستان تولید شده ولی بازار و مشتری ندارد یا پرتقال به همین شکل و... بنابراین باید براساس نیاز کشور و استعدادهای صادرات محصولات کشاورزی برنامه ای تدوین شود و به صورت منطقه ای این برنامه اجرایی شود.»


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر