مجتبی خسروتاج در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد

برای پیوستن به جاده ابریشم جدید بایستی روی مسیرهای ترانزیتی کار کرد

تاريخ 1396/06/21 ساعت 11:36

موقعیت ژئوپلیتیک ایران به گونه ای است که اگر به ظرفیت ترانزیتش بپردازد، به صورت طبیعی، نیازی به انجام اقدامات اساسی و فشار کاری ندارد. اگر به صورت طبیعی به جایگاه ایران در بخش ترانزیت نگاه کنیم می بینیم که برای جابه جایی کالا و تردد مسافر در بین شرق و غرب و شمال و جنوب مزیت دارد.

 چین روز به روز بیشتر برای اجرای جاده ابریشم جدیدش فعالیت می کند. در همین راستا هم هرروز خبری از احداث یک شهر و جاده و بندر جدید منتشر می شود. هفته گذشته، چین اعلام کرد که یک شهر صنعتی جدید در عمان می سازد که در امتداد همان طرح یک کمربند و یک جاده قرار دارد. مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه و تجارت درباره وضعیت ایران از نظر زیرساخت ها و مشارکت در جاده ابریشم جدید به سایت خبری اتاق تهران گفت که موقعیت ژئوپلیتیک ایران وضعیت خیلی خوبی دارد، اما زیرساخت ها دچار مشکل است.

*چین در پروژه جاده ابریشم در حال انجام اقدامات مختلف و متنوعی است و پشت سر هم شهرهای صنعتی ساخته می سازد. ایران چه زمانی می تواند به صورت جدی در این جاده فعالیت کند و موفق باشد؟

موقعیت ژئوپلیتیک ایران به گونه ای است که اگر به ظرفیت ترانزیتش بپردازد، به صورت طبیعی، نیازی به انجام اقدامات اساسی و فشار کاری ندارد. اگر به صورت طبیعی به جایگاه ایران در بخش ترانزیت نگاه کنیم می بینیم که برای جابه جایی کالا و تردد مسافر در بین شرق و غرب و شمال و جنوب مزیت دارد.

*مشکل کجای کار است؟

آنچه الان مساله ایجاد کرده است، موضوع زیرساخت هاست. این زیرساخت ها آنطور که مورد انتظار فعالان اقتصادی است، فراهم نشده است. اما در حال حاضر کریدورهای شمال و جنوب روی چابهار و استان هرمزگان متمرکز شده است. اگر این کریدورها در مسیرهای شمال و جنوب فعال شود، هرمسیری که از چابهار ساخته می شود به زاهدان می رسد و از زاهدان با مسیر راه آهن سرتاسری تا سرخس ادامه پیدا می کند. از آن طرف هم امروز خط راه آهنی از قزاقستان، ترکمنستان داریم که به این مسیر کمک می کند. همچنین ترمینال هایی در این مسیر باید ادامه پیدا کند. بنابراین اگر به این ظرفیت ترانزیت بپردازیم، به صورت طبیعی بخش مهمی از شاهراهی خواهیم بود که در واقع چینی ها از آن صحبت می کنند. با این اقدامات ایران می تواند در این مسیر ایفای نقش کند.

*این اقدامات، دقیقا به چه مسایلی برمی گردد؟

بایستی اهمیت این جایگاه ترانزیت را بر اقداماتی که برای این توسعه لازم است ببینیم تا به صورت طبیعی جایگاه خود را پیدا کنیم. ما می توانیم در مسیر شرق و غرب، در مسیر دریایی قرار بگیریم. مسیر دریایی که در ایران از شمال به دریای خزر از غرب به سمت دریای مدیترانه حرکت می کند. یکی از مسیرهای ترانزیتی مطلوبی که می تواند مطرح باشد، این است که مسیر از تهران و ایران به عراق و سوریه و در نهایت به دریای مدیترانه وصل شود. بنابراین بایستی روی مسیرهای ترانزیت کار و ظرفیت سازی کرد.

*این فرایند در کشورهای دیگر گویا به سرعت تر پیش می رود، ایران از این فرایند عقب نیست؟

چرا، ایران خیلی عقب است و باید فعالیت بیشتری برای رسیدن به این مهم انجام دهد.


[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر