مسافران چینی بدل به پایه اصلی صنعت توریسم در جهان شده‌اند

پول نقد یا وی‌چت؟

تاريخ 1397/04/20 ساعت 07:00

همه شنیده‌ایم که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فلان جنس یا کالا در جهان است و با ورود خود به بازار هر کشوری به خاطر پایین بودن هزینه تولیدی می‌تواند اقتصاد آن کشور را از آن خود کند، اما اگر به شما بگوییم که چینی‌ها بزرگ‌ترین خریداران جهان هم هستند و مردمش با فاصله بیش از هر کشور دیگری در مسافرت‌های خارجی‌شان هزینه می‌کنند چه؟

ترجمه: نسیم بنایی/ آینده نگر / منبع اصلی: اکونومیست

 می‌گویند که پس از کاخ باکینگهام دومین جاذبه برای توریست‌های چینی در انگلستان است. در مورد شهر کوچک بیستر در آکسفوردشایر صحبت می‌کنمی که جز بازار مرکزی‌اش، که «بیستر ویلج» نام دارد،  جذابیت زیادی برای توریست‌ها ندارد. این بازارچه یک نوار یک کیلومتری است که با بیش از 160 مغازه مشغول فروختن برندهای لوکس با تخفیف است: باس، گوچی، سالواتوره فرگامو، ورساچه و... .

لیو شیائومینگ، سفیر چین در انگلستان که در مورد نرفتنش به این شهر چندین بار شوخی کرده بود، در یک سخنرانی سال 2011 دلیل این کارش را این‌گونه اعلام کرد که «چین یک کشور در حال توسعه است» و به عنوان سفیر کار درستی نیست که به ارتقای این قطب خرید کمک کند. با این‌حال این فروشگاه‌ها سال گذشته 6/6میلیون مسافر را به خود جذب کردند و این برابر با مسافرانی بود که به موزه بریتانیا سر زده بودند. بیش از نیمی از این جمعیت را خارجی‌ها تشکیل می‌دادند و از بین این تعداد نیمی از کشور چین بودند که این میزان شامل دیپلمات‌های این کشور و همراهانشان هم می‌شود. شهر کوچک بیستر بدون چین قطعا آن چیزی نمی‌شد که امروز است.

یکی از مدیران چینی میان‌سال که سفری یک‌هفته‌ای به بریتانیا داشت چمدانی را نشان داد که پر از پیراهن‌های برند چارلز تیرویت و ژاکت‌های بِربِری بود. او به گفته خودش بیش از 1000 پوند (1400 دلار) برای این لباس‌ها خرج کرده بود. مثال دیگر در این زمینه خانمی است که دو بسته کرم و لوسیون پوست از این منطقه با قیمت 190 پوند خریده بود. تمام این افراد می‌گویند که اجناس خریداری‌شده بسیار ارزان‌تر از آن‌ چیزی است که در چین پیدا می‌کنند

بنا بر گزارش شرکت خرید معاف از مالیاتِ گلوبال بلو، مسافران چینی خریدار بیش از یک‌چهارم محصولات بدون مالیاتی بودند که سال پیش در بریتانیا فروخته شده‌. میزان هزینه‌ای که این مسافران در سال گذشته کردند یک‌سوم بیش از سال گذشته‌اش بوده. «بیستر ویلج»، در راستای تسهیل هرچه بیشتر این خریدها، امکان پرداخت پول از طریق اپلیکیشن وی‌چت را برای خریداران مهیا کرد که یک اپلیکیشن اجتماعی و پلت‌فرم پرداخت چینی است که این موضوع نشان از درک اقتصادی این بازار دارد زیرا مسافران چینی در سرتاسر جهان معمولا از عقب‌ماندگی پرداخت الکترونیکی در کشورهای دیگر گله‌مند هستند.

*لاکچری‌های بزرگ زندگی

به لحاظ اقتصادی شکی وجود ندارد که ورود تعداد بالای مسافران چینی در حال تغییر چهره جهان است. این مسافران ظاهرا تبدیل شده‌اند به بزرگ‌ترین خریداران برندهای لوکس. شرکت مشاوره مک‌کنزی می‌گوید که مردم چین عهده‌دار خرید بیش از یک‌سوم هزینه جهان بر روی اجناس لوکس هستند. بنابر گزارش این شرکت، مردم چین بین سال‌های 2008 و 2016 مسئول رشد 75درصدی در مخارج این‌چنینی بودند. بیشتر این هزینه‌ها خارج از کشور چین انجام می‌شود؛ یعنی جایی که قیمت‌ها عمدتا پایین‌تر از خود کشور چین است. شرکت مک‌کینزی می‌گوید که حتی اگر قیمت‌ها برابر هم باشد نزدیک یک‌سوم خریداران چینی ترجیح می‌دهند که اقلام لوکس خود را خارج از کشور بخرند. بنابر گزارش سازمان توریسم جهانیِ سازمان‌ ملل، مردم چین در سال 2016 بیش از 260 میلیارد دلار را خارج از کشورشان هزینه کردند که بیش از دو برابر هزینه‌ای است که امریکایی‌ها در خارج از کشورشان تقبل کردند و تقریبا یک‌پنجم تمام هزینه‌ جهان توسط توریست‌ها است. اینها همه در حالی است که یک دهه قبل‌تر توریست‌های چینی مسئول تنها چیزی حدود سه درصد از این میزان بودند.

تذکرات بسیاری در این راستا اعلام می‌شود من‌جمله اینکه خریداران چینی همگی توریست نیستند اما اینها تغییری در مسئله ایجاد نمی‌کند زیرا توریست‌های چینی به هرحال بزرگ‌ترین کسانی به شمار می‌آیند که در حال پول خرج کردن هستند. با اینکه دولت چین از به خطر افتادن وجهه جهانی‌اش نگران است اما با افزایش دانشجویان چینی در سطح جهان و درصد افرادی که پاسپورت دارند قطعا این رقم هنوز جای رشد دارد. تنها کافی است که این نکته در نظر گرفته شود: 10درصد مردم چین پاسپورت دارند ولی این عدد در مورد امریکایی‌ها به 40درصد می‌رسد.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر