رویداد «تحول دیجیتال» از سلسله رویدادهای نوآفرین برگزار شد

تلاش برای پیوند فناوری اطلاعات با کسب و کارها

تاريخ 1398/10/25 ساعت 11:30

معاونت کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، یک نشست دیگر از سلسله رویدادهای نوآفرین را با عنوان رویداد تحول دیجیتال به حضور جمع کثیری از فعالان این حوزه برگزار کرد که در آن بر ضرورت پیوند حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات با دیگر حوزه‌های اقتصادی تاکید شد.

رویداد «تحول دیجیتال» از سلسله رویدادهای نوآفرین با حضور چشمگیر فعالان حوزه فناوری اطلاعات در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. این رویداد با هدف ترویج ایده‌های خلاقانه و فناورانه و ایجاد پیوند سازنده میان بنگاه‌های عضو اتاق تهران و اکوسیستم استارت‌آپی با رویکرد تحول دیجیتال به همت معاونت کسب و کار اتاق تهران برگزار شد.

در آغاز این نشست، معاون كسب و كار اتاق تهران، با ابراز تسليت براي حوادث تلخ و اندوه‌بار هفته گذشته، به این نکته اشاره کرد که اتاق بازرگانی تهران براي پيشبرد مباحث مربوط به بهبود كسب و كار، برگزاري سلسله نشست‌هايي را در دستور كار دارد. هومن حاجی‌پور افزود: اين سلسله رويدادها، با حضور بنگاه‌هاي سنتي از يك سو و گروه‌هاي استارت‌آپي از سوي ديگر برگزار مي‌شود. در این نشست که به موضوع تحول ديجيتال اختصاص دارد، چگونگی پیاده‌سازی تحول دیجیتال در بنگاه‌ها و کسب‌و‌کار‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و معاونت کسب و کار اتاق تهران برگزاری این نشست‌ها را بر اساس یک برنامه‌ریزی مدون ادامه می‌دهد.

حاجي‌پور سپس با اشاره به اينكه اتاق تهران از ١٠ سال گذشته تلاش كرده وارد حوزه فناوري شود، توضيح داد: اتاق بازرگانی تهران در اين مسير، ساختار خود را تغيير داده و كميسيون‌هاي مرتبط با حوزه فناوري اطلاعات و واحدی به منظور پیگیری امور مربوط به حوزه فناوری‌های نوین در ساختار آن شكل گرفته است. در عين حال تشكل‌هايي با اين عنوان ايجاد شده كه فدراسيون تشكل‌هاي دانش‌بنيان از اين جمله است.

او ادامه داد: ما در اتاق تهران با بنگاه‌هايي مواجه هستيم كه مدل كسب و كار آنها پيش از فراگیر شدن فناوري طراحي شده و برخي از بنگاه‌ها نياز به تغييرات جدي دارند. اما در گروهی از اين بنگاه‌ها هم تحولات ديجيتالي به وقوع پيوسته است.

هومن حاجي‌پور در انتها با اشاره به نياز حوزه كسب و كار به هوش تجاري گفت: اتاق تهران در تلاش است كه مركز هوش تجاري را راه‌اندازي كند كه به نوعي پرچم‌دار ورود به اين عرصه باشد و در این مسیر نیازمند دریافت نظرات و کمک های فکری فعالان حوزه کسب‌وکارهای نوین است.

 

تعدد مراکز تصمیم‌گیری مانع پیوند فناوری اطلاعات و اقتصاد

 در ادامه این جلسه، محمدرضا طلایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، نیز که در این رویداد حضور یافته بود، با اشاره به سابقه شکل‌گیری فناوری اطلاعات در کشور در دهه 1370 عنوان کرد که اواخر این دهه و اوایل دهه 1380 طرح تکفا به عنوان نخستین طرح جامع حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کل کشور ایران اجرایی شد که توسعه فناوری را برنامه‌ریزی کرد. او با بیان اینکه با وجود اجرایی شدن این طرح، نقش ICT در توسعه اقتصادی چندان پررنگ نبود، ادامه داد: طی سال‌های گذشته اتاق با همکاری دولت سعی کرد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد را با یکدیگر پیوند بزند. اما این هدف نیز به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری محقق نشد.

طلایی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی محل تلاقی سرمایه و تجربه تجاری است، افزود: برای افزایش نقش ICT در توسعه اقتصادی لازم است میان دولت و بخش خصوصی هماهنگی به وجود بیاید و برنامه کلانی طرح ریزی شود.

او با انتقاد از ضعف ارتباط فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با فعالان دیگر رشته فعالیت‌ها گفت: فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گویی حول خود تاری تنیده‌اند و فعالیت‌ها و خدمات خود را تنها به گروه خود ارائه ‌می‌کنند.

طلایی در ادامه از شکل‌گیری معاونت کسب و کار در اتاق ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که معاونت‌های کسب و کار اتاق تهران و ایران بتوانند به توسعه صنعت ICT و استارت‌آپ‌ها کمک کنند. ضمن آنکه در این مسیر ‌می‌توان از کشورهای همسایه نظیر امارات نیز الگوبرداری کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اهمیت حضور در نمایشگاه‌ها و اعزام هیات‌های تجاری گفت: اکسپوی 2020 قرار است با شعار خلاقیت در دوبی برگزار شود که طی آن 192 کشور برنامه 2050 خود را ارائه ‌می‌کنند. شاید با مستندسازی برنامه کشورهای پیشرو، بتوانیم فضای مناسبی را برای توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم کنیم.

 او به عضویت 7 تن از فعالان حوزه فناوری اطلاعات در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق تهران اشاره کرد و گفت: با توجه توسعه روز افزون نقش ICT در اقتصاد کشور انتظار ‌می‌رود تعداد کرسی‌های مربوط به این حوزه در دوره‌های بعد هیات نمایندگان افزایش پیدا کند.

 در ادامه این نشست محمدمهدی کاشف، مصطفی مرشدی و ‌هاتف خرمشاهی، طی پانلی به ضرورت تحول دیجیتال، چگونگی پیاده‌سازی تحول دیجیتال و ارائه تجربیات و چالش‌های پیاده‌سازی تحول دیجیتال پرداختند. پس از آن فعالان حاضر در این رویداد، صاحبان بنگاه‌ها و فعالان حوزه استارت آپی در نشستی رو در رو به طور مستقیم در مورد زمینه‌های همکاری با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

 

 


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر