سی ان بی سی منتشر کرد

چین می خواهد تاثیرگذار باشد

تاريخ 1396/05/22 ساعت 07:00

رشد اقتصادی آهسته در چین موجب شده است که او به دنبال گسترش نفوذ در خارج از مرزهای خود باشد.

 گذشته از رشد اقتصادی، نفوذ در حال رشد چین در خارج از کشور به دلیل تقویت اعتمادبه‌نفس در خانه است.

اندی شی، اقتصاددان مستقل می‌گوید: در سال‌های اخیر چین به دنبال قوی و قوی‌تر کردن خودش بوده است. این ماجرا نیروی اصلی حرکت در برنامه‌های سیاست خارجی مثل دریای چین، یک کمربند و یک جاده و بسیاری از چیزهای دیگر بوده است. به گفته او، سیاست خارجی به اقتصاد داخلی چین بسیار کمک می‌کند.

طرح یک کمربند یک جاده برنامه سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای اتصال به کشورهای در امتداد این مسیر است.

نادژ رولان، مدیر پروژه ارشد امور سیاسی و امنیتی دفتر ملی تحقیقات آسیا، در نشست اخیر که توسط مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی برگزار شد، گفت: چین برای حفظ یک رشد اقتصادی خاص -در سال 2017 حدود 6.5 درصد در نظر گرفته‌شده است- باید بازارهای جدیدی پیدا کند و به حفظ شرکت‌های بزرگ دولتی بپردازد.

شرکت‌های کوچک که در بخش صنعت فعالیت می‌کنند با ظرفیت بیش‌ازحد کارکرده‌اند و بدهی‌های زیادی هم دارند. حالا کارشناسان می‌گویند که طرح یک کمربند یک جاده به کاهش تاثیر تغییر اقتصادی کمک خواهد کرد.

کونال قوش، مدیر بازارهای نوظهور در Allianz Global Investors به سی ان بی سی گفت: این ابتکار عمل یک روش فوق‌العاده برای پرداخت بدهی‌ها و استفاده از ظرفیت مازاد است.

البته پیشتر منیر مجید، رییس آسه آن گفته بود: این ابتکار عمل لزوما یک پیروز به ارمغان نخواهد آورد. طرح یک کمربند و یک جاده عالی است، اما باید به عواقب آن هم توجه کرد.

*چین تنهایی بازی نمی‌کند

سرمایه‌گذاری خارجی چینی تلاش‌های مشابه در ژاپن و کره جنوبی را دنبال می‌کند. این کشورها در حال مبارزه با مشکلات اقتصادی و پیری جمعیت هستند. در حال حاضر این سه کشور به دنبال موتور رشد هستند.

ریچارد تورن، رییس پژوهش اقتصادی در FocusEconomics مستقر در بارسلونا می‌گوید: با رشد طبقه متوسط، اقتصادهای نوظهور یک بازار 600 میلیونی مصرف‌کننده‌ را ارائه خواهند داد.

به گفته تورن، کره جنوبی اولین بار در ویتنام و از دهه 1990 سرمایه‌گذاری هایش را آغاز کرد و تمرکز خود را روی پروژه های تولیدی صنعت پرقدرت قرار داد.

ژاپن، بعد از چین، دومین شریک تجاری خارجی در جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود. شرکت میتسوبیشی که یک شرکت ژاپنی است، طی چند سال گذشته 6 میلیارد دلار در اقتصادهای نوظهور سرمایه‌گذاری کرده است.

چین با چشم انداز بزرگ یک کمربند و یک جاده، وعده سرمایه‌گذاری بزرگ در سراسر مسیر و اتصال کشورهای مختلف در آسیای جنوب شرقی به اروپا را داده است. این یک حرکت ژئواستراتژیک است که نقش برجسته غول آسیایی در منطقه را تسری می دهد.

 

*چین تنها تجارت را نمی خواهد، او می خواهند تاثیرگذار باشد

چین تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری عظیم، نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. در حال حاضر نتایج ملموسی وجود دارد. چین تلاش می‌کند تا نفوذ بیشتری در منطقه داشته باشد.


[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر