فوربز

چطور به ایمنی استارت آپ در مقابل ویروس شکست کمک کنیم؟

تاريخ 1397/12/22 ساعت 14:26

آمار گویای شکست استارت آپ های زیادی است اما قرار نیست استارت آپ شما هم در دسته شکست خورده ها قرار بگیرد.

بخش هایی از نوشته راسلان دیسی یات نیکوو ،بنیانگذار کیو ای منتور

استارت آپ های زیادی شکست می خورند به همین دلیل تعجبی ندارد که اکثر موسسان استارت آپ ها جذب طرح ها و برنامه های موفقیت می شوند. اما مقابله با شکست استارت آپ چیزی بیش از اطلاعات و فرمول های روی یک کاغذ یا بازی با آمار است. درواقع مقابله با شکست استارت آپ ها با به تعادل رساندن فشارهای متناقض و پیدا کردن یک نقطه شیرین از نوآوری و کارآفرینی به دست می آید. مفهوم تخریب، تردید و نظارت مداوم با ذات استارت آپ در آمیخته است. هیچ مکانیزم یا طرح دقیقی برای اطمینان از مقاومت در چنین اکوسیستمی وجود ندارد. اما این شرایط به این معنی نیست که نباید به سراغ هیچ یک از دستورالعمل های موفقیت رفت و در مورد آن تحقیق نکرد. در این باره چند نکته وجود دارد که خواندن آن پیش از آن راه اندازی استارت آپ خالی از لطف نیست.

*هدف استارت آپ خود را به خوبی درک کنید.

*از وجود یک گروه خوب و پویا اطمینان پیدا کنید.

*بدانید چه زمانی، زمان شروع تغییر است.

به عنوان بنیانگذار و مدیر یک شرکت نرم افزاری، از صفر تا صد ماجرا حضور داشتم و یک شرکت را از هیچ ساخته ام. برای شکست نخوردن، کم کار نکرده ام. از چالش با نتایج مبهم و پیدا کردن یک گروه خوب که از ایده هایم حمایت کنند تا سوزاندن هر روزه تدارکات کارم و اکنون می خواهم شما را با چند مورد از استراتژی هایی که می تواند به مصونیت بیشتر استارت آپ ها کمک کند آشنا کنم.

بهبود زندگی دیگران

شکست یک استارت آپ گاه به این دلیل رخ می دهد که این کسب وکار بر مبنای پر کردن خلائی خاص یا کمبودی مشخص در زندگی افراد شکل نگرفته است. تجربه من می گوید، نیاز باید پیش از هرچیزی تعریف شود. ممکن است یک ایده فوق العاده را مطرح کنید اما ایده شما هیچ بازاری را پر نکند و هیچ زندگی را بهبود نبخشد و البته چنین ایده ای از همان آغاز محکوم به شکست است. طی مراحل کار کمتر بر  چگونه  و بیشتر بر  چرا تمرکز کنید. در این مورد فکر کنید که چه مشکلی را قرار است حل کنید؟ شاید بازاری از قبل برای محصول شما وجود داشته باشد یا مشتریان آن محصول خاموش باشند و شما مجبور به بیدار کردن آن ها شوید. درواقع بین دیدگاه های یک کارآفرین و واقعیت های بازار فاصله زیادی وجود دارد و کارآفرین باید بین این دو پُل بزند.

تقویت روحیه کارآفرینی در خود و گروه

بعضی استارت آپ ها نه بیشتر آن ها، با یک ایده هوشمندانه شروع به کار می کنند اما فراتر از ایده های خوب موانع دیگری در مسیر رشد استارت آپ قرار دارد. فضای پرورش نوآوری در استارت آپ های فناوری محور عالی است اما در اغلب آن ها روحیه کارآفرینی ضعیف است. کمبود نگرش کارآفرینی از دلایل شکست استارت آپ ها در سال 2018 بوده است. نویسندگانی مثل سوجیت نایر و توماس بلومکوئیست از این می گویند که نوآوران و عرضه کنندگان ایده ممکن است ویژگی های کارآفرینی را نداشته باشند یعنی همان ویژگی هایی که ایده را به عامل رشد استارت اپ تبدیل می کند.

مدل سازی و تهیه آمار و جدول به درک بهتر از وضعیت استارت آپ کمک می کند اما فراموش نکنید که بسیاری از چیزها را نمی توان اندازه گرفت. یکی از آن ها حس ششم است. همه کارآفرینان موفق که من می شناسم، این احساس درونی را دارند. به مسائل کلیدی که به شما کمک می کند تا درجه ای از ریسک را محاسبه کنید، دقت کنید. یک راه تقویت روحیه کارآفرینی این است که  مرزهای فعالیت خود را گسترده کنید. آیا خدمات من تمام نکته هایی که درباره اش صحبت می کنم را پوشش می دهد؟ طرح سوالاتی از این قبیل برای یک کارآفرینان هرگز متوقف نمی شود.

انعطاف پذیر بمانید

چطور بدون برنامه به هدف می رسید؟ استارت آپ شما به طور مشخص به یک چشم انداز نیاز دارد. این مهم است که بدانید چه زمانی این چشم انداز را باید دوباره تنظیم کنید به ویژه در این روزها که فناوری به طور مداوم در حال تغییر است. نایر و بلومکوئیست از این می گویند که ممکن است استارت آپی با یک ایده اولیه کار را آغاز کند اما مدل های کسب وکاری مختلفی را برای اجرای ایده به کار بگیرد. این پارادکس درواقع همان انعطاف پذیری است. کارآفرینان باید یک جدول و برنامه مشخص تهیه کنند اما لزومی ندارد که به این برنامه بچسبند. ایده ها را باید به روز کرد، و در برابر پیشنهادهای دیگران فروتن بود. چرچیل می گوید: «موفقیت از دل شکست های پی در پی بیرون می آید که اشتیاق را کور نمی کنند».

نتیجه گیری

آمار گویای شکست استارت آپ های زیادی است اما قرار نیست استارت آپ شما هم در  دسته شکست خورده ها قرار بگیرد. در آغاز کار مطمئن شوید  که بازار مناسبی برای محصول یا خدمات شما وجود دارد. سپس یک گروه خوب با توان کارآفرینی کافی را جمع کنید  و بعد یک چارچوب کاری هوشمندانه را انتخاب کنید که در زمان لازم از خود انعطاف کافی را نشان دهد. کسب وکاری که این سه نکته در آن در نظر گرفته شود، می تواند به مدت طولانی بدون شکست به مسیرش ادامه دهد.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر