بی­ پرده در مورد برتری­ های هوش مصنوعی به نیروی کار

به‌ جای آدم ­ها

تاريخ 1398/08/28 ساعت 12:02

با ورود پدیده ­های جدید به دایره کسب­وکار و تولید، باعث نگرانی و امیدواری هم‌زمان آدم­ها می­ شود.

زهرا چوپانکاره/ آینده نگر

حالا چند سالی است که در مجامع بین­المللی مانند مجمع جهانی اقتصاد حرف از انقلاب چهارم صنعتی مطرح می­شود. از شاخصه­های این انقلاب جدید و در جریان، تغییرات ناگزیر در محیط و نیروی کار است. این همان تیغ دولبه­ای است که همواره با ورود پدیده ­های جدید به دایره کسب­وکار و تولید، باعث نگرانی و امیدواری هم‌زمان آدم­ها می­ شود. اگر زمانی دستگاه­های خودکار ریسندگی قرار بود نان کارگران را آجر کنند حالا صحبت از این است که هوش مصنوعی و برنامه­های کامپیوتری و فناوری­های نوین بخش قابل توجهی از کارهای مختلف در عرصه­های مختلف را بر عهده بگیرند. هرچند خیلی­ها هستند که هنوز به دیده شک به این فناوری­ها و قابلیت­هایش نگاه می­کنند اما تجربه بشر نشان داده که دیر یا زود کم‌کم و بعد دسته‌دسته به آن تن می­دهند. در این میان بد نیست به منطق مبتنی بر حمایت از جایگزینی هوش مصنوعی به جای نیروی انسانی نگاهی بیندازیم. این منطق هرقدر عاری از عاطفه به نظر آید با حساب و منطق تجارت به خوبی همخوان است. نشریه کارآفرین در مطلبی به برتری­های هوش مصنوعی به نیروی انسانی پرداخته است و خیلی واضح و بدون تعارف به کارفرمایان گوشزد می­کند که با در پیش گرفتن این شیوه­های نوین تا چه اندازه از هزینه­ها و خطاهای موجود در کارشان می­کاهند. در این مطلب نیروی کار جایزالخطا و غیرقابل اطمینان خوانده شده و خیلی بی‌پرده در مقایسه با هوش مصنوعی به چالش کشیده شده است. هرچند نیروی کار انسانی با گذشت انقلاب­های صنعتی متفاوت همچنان توانسته است جای خودش را حفظ کند اما بد نیست نگاه بی­تعارف­تری به معنای واقعی انقلاب صنعتی چهارم بیندازیم و به این فکر کنیم که تا در پیش گرفتن این مسیر چقدر فاصله داریم. ترجمه بخشی از مطلب این نشریه را در این صفحه می­خوانید.

تصمیم ­های خوب گرفته می­ شود

کسب­وکار خوب بر موج تصمیم­گیری خوب سوار می­شود. داده­های دقیق و قابل اطمینان همان خوراکی است که برای گرفتن تصمیم مناسب لازم است. تونی ام فونتین، موسس نو اینترتینمنت توضیح می­دهد که: «تصمیم‌های یک سازمان بر اساس داده­های عملیاتی در دسترس اتخاذ می­شود. وقتی داده به خاطر خطاهای پیش­آمده، قابل اطمینان نباشد فقط کمی زمان می­برد که همه چیز ناگهان از هم بپاشد.» سازمان­ های با سیستم داده­ای بزرگ وقتی که کار جمع­آوری اطلاعات را تنها به کارمندانشان بسپارند خود را در معرض ریسک بیشتری قرار می­دهند. همیشه این امکان (حتی در حداقل ممکن) وجود دارد که این داده­ها مستند نباشند. کارفرمایان می­توانند با روی آوردن به هوش مصنوعی برای گردآوری داده و دست یافتن به بینش بهتری از کسب­وکارشان، این مشکل را حل کنند.

 خطاها کاهش پیدا می­ کنند

خطاهای انسانی قابل اجتناب نیستند. همین دلیل محکم‌تری است که از ابتدا جلوی این گونه از خطاها را بگیریم. خطای انسانی در محل کار گاهی می­تواند یک سازمان را نابود کند و یا باعث بدنامی آن شود. کارمندان خیلی راحت ممکن است با عوامل فیزیکی و روحی تمرکزشان را از دست بدهند و همین موضوع گاه ممکن است تبدیل به خسارتی غیرقابل جبران شود.کارمند کمتر در محل کار به معنای خطای کمتر است. استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار می­تواند سازمانی توانمند  ایجاد و بستر را برای مدیریت کیفی فراهم کند. در چنین محیطی وظایف و دستورالعمل­ها کاملا شفاف هستند و شکاف حاصل از خطاهای انسانی با دقت و قابل اطمینان بودن داده­ها پر می­شود. به وجود آمدن چنین روند به‌هم‌پیوسته­ای سبب سرویس­دهی مناسب می­شود و موانعی را که در روش سنتی و غیرخودکار وجود دارد از میان می­برد.

 سرویس خوب به مشتریان ارائه می­ شود

رابطه با مشتریان بخشی جدایی­ناپذیر از هر کسب و کار است و ارائه خدمات عالی به مشتریان اصلی است که به هیچ وجه نمی­شود از آن چشم پوشید. همگام ماندن با سرعت رو به رشد ارتباط با مشتریان ممکن است برای بخش مشتریان بیش از اندازه طاقت­فرسا شود به خصوص اگر در مورد شرکتی صحبت ­کنیم که طیف گسترده­ای را پوشش می­دهد. برای ارائه بهتر خدمات مشتریان، کارفرمایان می­توانند از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری استفاده کنند. با استفاده از برنامه­های متکی به تکنولوژی­های پیشرفته، مشتریان می­توانند مشکلاتشان را به صورت آنلاین مطرح و واکنش مناسب را در اسرع وقت دریافت کنند.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر