وبینار تخصصی توسعه تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران و هند در اتاق تهران برگزار شد

توسعه همکاری‌ها برای ورود به بازارهای سوم

تاريخ 1399/07/23 ساعت 12:50

فعالان اقتصادی ایران و هند در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در یک رویداد مجازی که با همکاری اتاق بازرگانی تهران، اتاق مشترک ایران و هند، سفارت هند و سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی هند برگزار شد، با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو با هدف توسعه مراودات تجاری پرداختند. این همایش مجازی در حالی برگزار شد که سفیر هند به همراه تعدادی از مقامات مهمان این همایش در اتاق بازرگانی تهران حضور داشتند.

 وبینار تخصصی توسعه تجارت مواد غذایی و محصولات کشاورزی ایران و هند روز گذشته با حضور سفیر هند در تهران، دبیرکل اتاق تهران و جمعی از روسای تشکل‌های موادغذایی از دو کشور به همراه تعداد زیادی از فعالان اقتصادی این حوزه برگزار شد.

این همایش آنلاین با همکاری اتاق بازرگانی تهران، اتاق مشترک ایران و هند، سفارت هند در ایران و سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی هند (APEDA) با محوریت بررسی تجارت دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی از جمله برنج، گوشت، میوه و سبزیجات، محصولات ارگانیک، فرآورده‌های غذایی و .... برپا شد.

در ابتدای این رویداد مجازی سفیر هند در سخنانی دولت متبوعش در دهلی‌نو را متعهد به حفظ و گسترش روابط اقتصادی با ایران اعلام کرد و یادآور شد که سفارت این کشور در تهران نیز آماده است با همکاری اتاق بازرگانی تهران ضمن برقراری مناسبات تجاری میان بنگاه‌های دو کشور چالش‌های بانکی و نقل و انتقالات مالی میان تجار و شرکت‌ها را نیز با مشارکت طرف ایرانی برطرف کند.

«گدّام درمندرا» با بیان اینکه بخش اقتصادی دو کشور باید به دنبال فرصت‌های جدید و بیشتری در عرصه مشارکت‌های اقتصادی باشند، گفت: موقعیت جغرافیایی و استقرار ایران در منطقه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای ارتباط و پیوند تجاری هند با کشورهای حوزه CIS و شرق دریای خزر و نیز اروپای شرقی برخوردار است؛ به گونه‌ای که دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر بازار خود را در این کشورها گسترش دهند.

سفیر هند همچنین با اشاره به گسترش اپیدمی کرونا در جهان بر لزوم توسعه مبادلات محصولات کشاورزی و غذایی میان دو کشور تاکید کرد و افزود: ارزش صادرات محصولات کشاورزی هند به ایران نزدیک به ۲ میلیارد دلار است که این میزان می‌تواند افزایش یابد.

آسیا، آینده جهان

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران نیز در این رویداد مجازی حجم ۱۵ میلیارد دلاری تجارت میان ایران و هند در نقطه اوج آن را کمتر از توان و ظرفیت اقتصادی این دو کشور برآورد کرد و با اشاره به استقرار جمعیت بسیار زیادی از جهان در دو کشور هند و چین، نزدیکی این دو کشور به مرزهای جغرافیایی ایران را فرصتی برای همکاری‌های سه‌جانبه این کشورها برای توسعه بازارهای اقتصادی و تجاری خود عنوان کرد.

بهمن عشقی با بیان اینکه توان و ظرفیت دولت‌ها در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و هند محدود است، افزود: بخش خصوصی دو کشور وظیفه دارد به عنوان گشایش‌گر درهای تجارت، دولت‌های دو طرف را به تبعیت از تصمیمات توسعه‌گرایانه دعوت کند.

وی با بیان اینکه ایران از جمله پنج کشور اصلی صادرکننده مواد غذایی در غرب آسیاست، به تنوع اقلیمی سرزمین ایران اشاره کرد و افزود: در ایران می‌توان از تجارب ارزنده هند در توسعه روستایی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش در انسجام  و تولید ملی بهره برد.

عشقی سپس بر آمادگی اتاق بازرگانی تهران برای همکاری با سفارت هند در ایران در راستای کمک به بخش‌ خصوصی دو کشور برای برقراری همکاری‌های بیشتر اقتصادی و برداشتن دیوارهای شکل گرفته در مناسبات تجاری دو طرف ناشی از تحریم‌ها تاکید کرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در پایان سخنان خود از آسیا به عنوان آینده جهان یاد کرد و افزود: ایران، چین و هند سه بازیگر اصلی آینده نزدیک مناسبات اقتصادی در جهان هستند.

ضرورت تشویق بنگاه‌های کوچک و متوسط به توسعه همکاری‌ها

سیدرضا سیدآقازاده، مدیرکل اداره آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران نیز در سخنانی در این همایش آنلاین، از هند به عنوان یک قدرت اقتصادی در جهان و ایران به عنوان قدرت منطقه یاد کرد و افزود: این دو کشور می‌توانند در حوزه اقتصادی مکمل یکدیگر باشند.

وی بر توسعه ارتباطات اتاق‌های بازرگانی دو کشور در راستای همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران برنامه‌هایی را برای ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر میان بخش‌های خصوصی دو کشور در دست دارد.

او همچنین برقراری نظام تعرفه‌های ترجیحی و نیز مشوق‌ها برای بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور را گامی در راستای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور دانست.

افزایش محصولات به سبد تجارت دو کشور

همچنین در این وبینار تخصصی «دیواکار نات میسرا» رئیس سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی هند، به نمایندگی از طرف‌های هندی با اشاره به ظرفیت دو کشور برای پررنگ‌تر کردن مناسبات اقتصادی گفت: در حال حاضر چای و برنج دو محصول عمده صادراتی هند به ایران است در حالی که می‌توان کالاهای بیشتری را در سبد مبادلات کالایی دو کشور اضافه کرد.

هم‌چنین محمدرضا مرتضوی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، نیز در سخنانی به بیان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فعالان این حوزه پرداخت. منصور منصوری نیز که به نمایندگی از اتحادیه ملی محصولات کشاوررزی و انجمن ارگانیک در اتاق تهران حضور داشت تا در این همایش مجازی شرکت کند، از ظرفیت‌های این دو تشکل بخش خصوصی برای توسعه مراودات تجاری و همکاری دوجانبه سخن گفت.

در بخش پایانی این رویداد آنلاین، تجار دو کشور سوالات خود درباره راه‌های ادامه همکاری‌های مشترک اقتصادی و همجنین رفع مشکلات نقل و انتقالات مالی مطرح و از سوی مقامات دو طرف به آن پاسخ داده شد.

خبر مرتبط:

ایران و هند جلوداران آینده مناسبات اقتصادی در آسیا

 


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر