زعفران، از زمین تا خانه، بدون واسطه

ماجرای کشمون

تاريخ 1398/10/25 ساعت 15:15

زعفران حجی لطفعلی مثقالی 66 هزار و500 تومان است. قیمت زعفران سرگل از ممد ابرام هم همین است. حتم علی پور هم مثقالی 58 هزار و 500 تومان زعفرانش را می فروشد. جایی که این قیمت ها را در آن می بینید، میدان قائنات خراسان جنوبی نیست بلکه سایت استارت آپ کشمون است.

زعفران حجی لطفعلی مثقالی 66 هزار و500 تومان است. قیمت زعفران سرگل از ممد ابرام هم همین است. حتم علی پور هم مثقالی 58 هزار و 500 تومان زعفرانش را می فروشد. جایی که این قیمت ها را در آن می بینید، میدان قائنات خراسان جنوبی نیست بلکه سایت استارت آپ کشمون است. کشمون استارت آپی است که تلاش کرده عرضه مستقیم زعفران از کشاورز به مصرف کننده را ممکن کند. در این پلتفرم فروش، دست واسطه ها از فروش زعفران  حذف می شود و کشاورز به سود بیشتری می رسد. اما سود کشمون تنها برای کشاورزان نیست. ایده کشمون از دل یک خانواده کشاورز بیرون  آمده است. خانواده ای که چند نسل آن ها در قائنات خراسان جنوبی کشاورزی می کردند. ایده آن ها نه لزوما کاری برای سود بیشتر کشاورزان بلکه تجربه ای برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از هدر رفت آب و عمیق تر شدن چاه هاست.

«توی شهر ما دوازده قنات بوده که آخریشون سال نود و چهار خشک شد. حالا به جا شون صدها چاه عمیق هست». این یکی از جملاتی است که در داستان کشمون آغاز این استارت آپ را شرح می دهد. موسسان کشمون دریافتند که کاشت محصولات آب بر در زمین های محل زندگی آن ها قنات های چندصدساله را خشک کرده و به جای آن ها چاه نشانده درحالیکه گنجی مثل زعفران در منطقه آن ها کشت می شود که کم آب می خواهد و پرسود هم هست. آن ها کشمون را با ایده فروش زعفران از زمین به خانه راه اندازی کردند و البته سود کشاورزان در فروش از طریق کشمون زمانی بیشتر می شد که آن ها در حفظ منابع آب منطقه هم مشارکت می کردند.

مستند رویای آب که در جشنواره حقیقت امسال در بخش کارآفرینی برنده جایزه شد، درباره تلاش های محمد قائم پناه در استارت آپ کشمون و خانواده اش ساخته شده است. از کارگردان این مستند و محمد قائم پناه در چهارمین جشن امین الضرب هم تقدیر شد.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر