فروش آیفون در چین دوباره افت کرد

آیفون از پس جنگ G5 برمی‌آید؟

تاريخ 1399/04/04 ساعت 12:13

اپل در ماه می 3.6 میلیون آیفون در چین فروخت که کمتر از 3.9 میلیون دستگاه در ماه آوریل بوده است. این وضعیت، سقوط 7.7 درصدی نسبت به ماه آوریل را نشان می‌دهد اما بالاتر از 3.05 میلیون آیفون فروخته‌شده در ماه می 2019 بوده است.

فروش آیفون در چین در ماه می دوباره سقوط کرد. این سقوط بعدازاین بود که در چین، اقتصاد کشور بازگشایی شد و کرونا کاهش‌یافته بود. سی ان بی سی گزارشی درباره وضعیت فروش آیفون در چین منتشر کرده است.

طبق این گزارش درحالی‌که فروش آیفون سقوط کرده است، اما در بخش‌هایی دیگر از جمله «اپ استور» وضعیت با رشد همراه بود است.

اپل در ماه می 3.6 میلیون آیفون در چین فروخت که کمتر از 3.9 میلیون دستگاه در ماه آوریل بوده است. این وضعیت، سقوط 7.7 درصدی نسبت به ماه آوریل را نشان می‌دهد اما بالاتر از 3.05 میلیون آیفون فروخته‌شده در ماه می 2019 بوده است.

فروش آیفون در چین در ماه فوریه امسال 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش‌یافته است. اپل مجبور شد تا همراه با اقدامات دولت برای مهار کرونا، چندین هفته فروشگاه‌های خود را تعطیل کند. در اواسط ماه مارس بود که تمام فروشگاه در چین بازگشایی شدند.

در همین حال، فروش آیفون‌ به خرده‌فروشی ها (sell-in) در کل آیفون‌های فروش رفته در ماه می بیش از دو میلیون بوده است. این میزان نسبت به سال گذشته حدود 25 درصد کاهش داشته است.

فروش آیفون‌ به خرده‌فروشی ها (sell-in) به تعداد آیفون‌هایی که اپل به شرکای خرده‌فروش خود در چین فروخته است اشاره دارد که می‌توان آن را به‌عنوان معیار تقاضای آینده برآورد کرد. اپل از اظهارنظر درباره این ارقام خودداری کرده است.

اپل نسل دوم آیفون‌های سری SE را اواسط ماه آوریل روانه بازار کرد که بعد در همان ماه در چین به فروش رسید. این مدل گوشی ارزان‌ترین خط تولیدی آیفون است که درواقع به تقویت محموله‌های ماه آوریل کمک کرد. این شرکت در ماه می این دستگاه جدید را توزیع نکرده است که می‌تواند کاهش حجم محموله‌های ارسالی را توضیح دهد.

به گفته کارشناسان، دلیل اصلی این افت، به دلیل پایین بودن احساس مصرف‌کننده به دلیل نگرانی‌های شغلی و کندی اقتصاد بوده است. البته با وجود پیچیدگی‌های اقتصاد کلان، اپل شبکه خرده‌فروشی خود را به شهرهای کوچک‌تر چین گسترش داده است.

 

*نشانه‌های مقاومت

در سایت Tmall که متعلق به علی‌بابا است، درآمد حاصل از فروش محصولات اپل در ماه می 136.9 میلیون دلار بوده است. این میزان رشد 7.2 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

البته Tmall تنها یکی از کانال‌هایی است که اپل محصولات خود را در آن به فروش می‌رساند. JD.com،، رقیب علی‌بابا و فروشگاه‌های فیزیکی اپل هم در این جریان حضور دارند.

به گفته کارشناسان، رشد اپل در سال 2020 با توجه به اینکه این وضعیت همزمان با شیوع کرونا بوده است، حیرت‌انگیز است. به نظر می‌رسد این شرکت، یک شرکت انعطاف‌پذیر است که به رشد خود در نیمه دوم سال 2020 هم ادامه خواهد داد.

 

*رونق G5

بخشی از سقوط محموله‌ها و فروش آیفون در چین ممکن است ناشی از رونق G5 باشد. قرار است امسال اپل نسخه دیگری از محصولاتش را منتشر کند. البته برخی تحلیلگران درباره زمان توزیع این محصول جدید نگران هستند.

از سال گذشته که چین شبکه‌های G5 را راه‌اندازی کرد، محبوبیت دستگاه‌هایی که قادر به اتصال به این نسل از زیرساخت‌های موبایل بودند، افزایش پیدا کرد. درواقع 46.3 درصد از کل محموله‌های تلفن همراه در چین در ماه می به G5 متصل بودند.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر