مردم دیگر خرید آنلاین را هم کاهش داده‌اند

چینی‌ها در هزینه کردن محتاط‌تر شده‌اند

تاريخ 1399/07/02 ساعت 10:06

دولت چین در تلاش است تا تقاضای داخلی را به‌عنوان عامل اصلی رشد کشور توسعه دهد به‌جای اینکه دوباره به صادرات متکی باشد.

اشتیاق چین برای خرید آنلاین در ماه اوت کاهش یافت، نشانه‌ای که دومین اقتصاد بزرگ جهان سعی در افزایش مصرف در خانه دارد، اما با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی درباره کاهش خرید آنلاین در چین منتشر کرده است.

دولت چین در تلاش است تا تقاضای داخلی را به‌عنوان عامل اصلی رشد کشور توسعه دهد به‌جای اینکه دوباره به صادرات متکی باشد.

پاندمی ویروس کرونا امسال رشد خرید آنلاین را تسریع کرد. این مدل خرید با افزایش سهم کل خرده‌فروشی از حدود یک‌پنجم سال گذشته، تابستان امسال به یک‌چهارم رسید.

اما عدم اطمینان در مورد آینده و رشد اقتصادی ثابت کرده است که این‌یک روند همیشگی نیست. به گفته کارشناسان، با استرس بیکاری و تداوم فشارهای نزولی رشد که در سه ماه چهارم هم ادامه خواهد داشت، هرگونه بهبود در مصرف کلی کند و ملایم خواهد بود.

واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) پیش‌بینی کرده است که بازار کار امسال بدترین وضعیت را از سال 1960 تاکنون خواهد داشت و اینکه خرده‌فروشی کلی 4.7 درصد کاهش می‌یابد.

طبق این اطلاعات، برای ماه ژانویه تا اوت، خرده‌فروشی 8.6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و به 23.8 تریلیون یوان (3.5 تریلیون دلار) رسیده است.

 طبق اطلاعات اداره ملی آمار چین در هفته گذشته، خرده‌فروشی در چین با رشد 0.5 درصد افزایش سالانه در ماه اوت، اولین رشد مثبت در سال 2020 را به نمایش گذاشت.

این سود هم بیشتر از طریق خودرویی‌ها به‌دست‌آمده که 11.8 درصد افزایش فروش داشته‌اند. به‌استثنای این گروه، خرده‌فروشی کالاهای مصرفی در ماه اوت 0.6 درصد کاهش‌یافته است.

تجزیه‌وتحلیل سی‌ان‌بی‌سی از داده‌های رسمی نشان می‌دهد که فروش آنلاین کالاهای مصرفی و خدمات در ماه اوت 13.3 رشد کرد که کمتر از رشد 18.8 درصدی ماه ژوئیه و کمتر از 19 درصد ماه ژوئن بوده است.

به گفته تحلیلگران از دست رفتن مشاغل، کاهش درآمد و افزایش نفوذ ممکن است نقاط ضعف جدیدی در تقاضای داخلی ایجاد کند.

EIU همچنین پیش‌بینی کرده است که خرده‌فروشی در سه ماه سوم با کمک سیاست‌های دولت برای افزایش مصرف، مانند یارانه خرید خودروهای با انرژی‌های نو، کمی مثبت خواهد شد.

اما در نشانه‌های از رشد کلی، برخی از بخش‌های تجارت الکترونیک چین مانند محصولات تازه و کالاهای خانگی کاهش‌یافته است. آن‌طور که در مقایسه با قبل مشخص است، روند آشکاری دیده می‌شود که در آن مصرف‌کنندگان جوان چینی پس از همه‌گیری کرونا با شیوه‌ای عملگرا و مسئولانه هزینه می‌کنند.

در سایت خرید اینترنتی Fenqile، فروش محصولات با تخفیف و محصولات بهداشتی حفاظتی به‌طور چشمگیری سریع‌تر از محصولات لوکس ارزان‌قیمت یا محصولات معروف که تا چند ماه پیش مورداستفاده قرار می‌گرفت، رشد کرد. بااین‌حال انتظار می‌رود که مصرف آنلاین چین در ماه‌های آینده با سرعت بیشتری بهبود یابد.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر