نگاهی به یک تجربه ناموفق ۵۰ میلیون دلاری

چرا این شهر آمریکایی نتوانست هوشمند شود

تاريخ 1400/07/24 ساعت 11:25

طبق برنامه هوشمندسازی شهر، اپ‌ها به ‏سرعت هزینه اتوبوس و تاکسی را می‌پرداختند و برای خودروهای مردم جای پارک پیدا می‌کردند‏. ‏‏تاکسی‌های بدون راننده به ‏سرعت پیش پای مسافران ظاهر می‌شدند و کامیون‌ها و تریلی‌های مجهز به حسگرهای قوی، روند ترافیک را در شهر تغییر می‌دادند

آینده نگر/ منبع: وایرد

در سال ۲۰۱۶، شهر کلمبوس در ایالت اوهایوی آمریکا از میان ۷۷ شهر کوچک و متوسط دیگر در این کشور انتخاب شد تا سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری برای تبدیل‌شدن به یک شهر هوشمند را دریافت کند‏. ‏‏هدفی که از این برنامه دنبال می‌شد این بود که آینده شهر به کل تغییر کند‏. ‏‏چالشی که شهر کلمبوس برنده‌اش شده بود، از سوی وزارت حمل و نقل آمریکا آغاز شده بود و اولین در نوع خودش در آمریکا به شمار می‌آمد‏. ‏‏قرار بر این بود که تمام امور شهر با پیشرفته‌ترین فناوری‌ها تطبیق پیدا کند‏. ‏‏آن سال‌ زمانی بود که توجه به شرکت‌هایی با اپ‌های شهری هوشمند مثل اوبر، لیفت و کارتوگو در اوج خودش بود و این‏طور به نظر می‌رسید که این شرکت‌ها خیلی زود به استفاده از خودروهای بی‌راننده و هوشمند در شهرها خواهند رسید‏. ‏‏

در اسناد اولیه‌ مربوط به هوشمند شدن شهر کلمبوس آمده بود که تمرکز پروژه‌های هوشمند قرار است روی محله‌های کم‌امکانات باشد و چهره زندگی در آن‏ها را به سرعت تغییر بدهد‏. ‏‏بر اساس برنامه‌هایی که در آن زمان اعلام شد، کیوسک‌های هوشمند اینترنتی می‌توانستند هر مرحله از جابه‏‌جایی افراد در شهر را برایشان به صورت دقیق برنامه‌ریزی کنند‏. ‏‏اپ‌ها به سرعت هزینه اتوبوس و تاکسی را می‌پرداختند و برای خودروهای مردم جای پارک پیدا می‌کردند‏. ‏‏تاکسی‌های بدون راننده به سرعت پیش پای مسافران ظاهر می‌شدند و کامیون‌ها و تریلی‌های مجهز به حسگرهای قوی، روند ترافیک را در شهر تغییر می‌دادند.

حالا پنج سال از آن آرزوهای دور و دراز می‌گذرد و چیزی از هوشمند شدن شهر کلمبوس به چشم نمی‌خورد‏. ‏‏انقلابی که قرار بود آینده این شهر را به کل تغییر دهد اصلا اتفاق نیفتاد‏. ‏‏طبق گزارشی که اخیرا درباره آخرین وضعیت هوشمندی شهر منتشر شده، تمام پروژه‌ها با کندی آغاز به کار کرده بودند و درست در زمانی که داشتند جان می‌گرفتند، پاندمی کرونا آغاز شد و باز همه پروژه‌ها را زمین زد‏. ‏‏اما حتی مردم از امکانات هوشمند موجود هم استفاده خاصی نکردند‏. ‏‏کیوسک‌های هوشمندی که قرار بود تمام مراحل جابه‏ جایی و سفر ساکنان در شهر را برنامه‌ریزی کنند، در فاصله جولای ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ تنها هشت بار مورد استفاده ساکنان قرار گرفتند‏. ‏‏برنامه خودروهای بی‌راننده هم به نتیجه نرسید‏. ‏‏شرکت ایزی‌مایل که به طور آزمایشی این برنامه را در شهر کلمبوس آغاز کرده بود، تنها پانزده روز دوام آورد و به دلیل وقوع یک سانحه رانندگی توسط این خودروها، کار خود را متوقف کرد‏. ‏‏پروژه‌ حسگرهای هوشمند کامیون‌ها نیز به نتیجه‌ای نرسید‏. ‏‏از همه بدتر اینکه هر برنامه‌ای که برای ه